Airform 0.9

Het fenomeen vliegen heeft mij altijd gefascineerd. Het blijft toch een wonder hoe het kan: de onzichtbare luchtstromen die lift genereren en een vliegtuig de lucht in trekken.
Ik lees graag boeken over luchtvaartpioniers en wat aerodynamica is. Een term die ik steeds tegen kwam in de boeken: Reynoldsnumbers. Mijn zoon Hayo, die een Beta pakket heeft, vroeg ik dit uit te zoeken. Daarna enigzins aangestoken door de "vlieg bug" daagde hij mij uit om een echt vliegend model te bouwen. Hij stond garant voor de besturing.
Zo stapten we in juni 2014 als volkomen leken een modelbouwwinkel binnen voor onderdelen, kochten o.a. een zender en een motortje die 350 gram de lucht in kan krijgen.
Geïnspireerd door filmpjes op internet begonnen we aan de uitdaging. Van de houtwerkplaats verzamelde ik stokjes, plankjes populier en bij koffie barretjes op stations en kantines snaaide ik altijd extra roerijzertjes mee. Met dit materiaal en een weegschaal ging de bouw van start.

Voor de bespanning werd tante Bertie ingeschakeld. Na maanden van af en aan constructie meende ik alle problemen getackled te hebben, het resultaat: de Airform 0.9
En tjonge, ik heb wat weggedroomd tijdens het bouwen...

Januari 2015 was het zover. Met het riedeltje van The Thunderbirds in mijn hoofd togen we naar de startbaan op het NDSM terrein in Amsterdam Noord. Daar moest het gebeuren echter Airform 0.9 heeft nooit gevlogen. Als Hayo full throttle geeft blijken 350 grammen toch te zwaar voor het motortje.
Ik was al blij geweest met een kleine hop, vergelijkbaar met de enige vlucht van het legendarische vliegtuig the The Spruce Goose van Howard Hughes, maar zelfs dat lukte niet.
Back to the drawing board. Maar we blijven optimistich. It's not the achieving, it's the getting there luidt een Amerikaanse oneliner.
Voorlopig blijf ik expert van vliegtuigen die niet kunnen vliegen, zie the Flying Kiss.
Interesse? Deze kunt u hier aanschaffen.

Uitleg van gebruikte termen

Reynoldnumbers, het getal van Reynolds is het belangrijkste dimensieloze getal uit de stromingsleer. Het wordt gebruikt om te bepalen of een stroming laminair is of turbulent, maar ook om similariteit tussen twee verschillende stromingen weer te geven. Dit kan nuttig zijn als men het gedrag van een vliegtuigvleugel wil onderzoeken met een schaalmodel.

The Spruce Goose was een megalomane project van miljardair Howard Hughes. Het grootste vliegtuig ooit gebouwd, vrijwel geheel van hout. Zie een mooie docu van 7 minuten.

The Thunderbirds tune.
Uitgevoerd door het London Symphony Orchestra.